Základy na kytaru

20. února 2009 v 19:18 | Keeper |  >> Mňůzik! <3

Hlavní kytarové akordy

obrázkový návod pro začátečníky
Akordů existují stovky, ale těch důležitých je asi tucet. Dají se naučit do týdne. Obrázky a návody z této stránky se snaží pomoci.

Vysvětlení nákresů

Tečky znázorňují stisknutou strunu na pražci. Jsou malovány tam, kde se struny opravdu drží -- velmi blízko kovového pražce (což ovšem není nutné).
Tečka s prázdným vnitřkem znamená, že se na tom místě struna držet může a nemusí. Pokud s akordy začínáte, tyto duté značky ignorujte.
Křížek na nultém pražci znamená, že v akordu nesmí znít tato prázdná struna. Většinou se prostě nebrnká.

Držení struny

Struna se musí mačkat prstem tak, aby zněla. V akordu musí znít každá. Sami přijdete na to, že když se drží blíže kovového pražce, zní lépe a dá se snáze umáčknout.
Po prvních pokusech s kytarou začnou bolet prsty. V normálním případě by bříška prstů měla do dvou týdnů trochu zrohovatět. Nevhodné jsou pro začátečníky kytary, které mají struny příliš vysoko nad hmatníkem (max. 5 mm, raději méně). Uvádí se, že nylonové struny jsou pro začátky lepší, protože jsou měkčí. Zato jsou ale tlustší, takže nevím, zda je to výhodné.

První tři akordy -- tónina G

Už jen pomocí akordů C dur, G dur a D dur se dá zahrát mnoho písní. Začíná se G durem, pak se zpívá a když je potřeba jiný akord, tak se prostě zkusí C nebo D. Říká se tomu G dur tónina.

D dur

D dur s palcem navíc
D dur je jednoduchý akord. Drží se třemi prsty, malíček se nepoužívá. Nejtlustší struna by se neměla brnkat, protože tvoří disharmonii.
D dur se zapisuje jednoduše velkým D, podobně jako všechny durové akordy.

C dur

C dur začátečnické držení
C dur je také snadný akord. Malíček se nepoužívá. Dejte si pozor, aby zněla nejtenčí struna (éčko); ta bývá často tlumena jinými prsty, ale nesmí se to stávat.
C dur se může brnkat jenom přes tři nejtenčí struny.

G dur

G dur správné držení
G dur je akord těžší. Má mnoho variant držení, ale jen jednu doporučenou. Tři struny by se měly zmáčknout tak, aby ukazováček zůstal volný. Prostě nejtenčí strunu by měl držet malíček. Zpočátku to dělá velké problémy.
Pro úplné začátky se doporučuje držet G dur jenom tím malíčkem na třetím pražci nejtenčí struny. Brnkat přitom jenom přes čtyři struny (ty nezmáčknuté, co se mají mačkat, zatím vynechávat).
Z alternativních prstokladů musím zmínit cikánské géčko, které používá palce pro držení nejtlustší struny, ta další se palcem tlumí.
Mnoho kytaristů drží G dur čtyřmi prsty, přičemž ukazováček volný nemají. Nedoporučuji, blbě se z toho přehazuje na jiné akordy.
Další alternativou je akord F dur posunutý o dva pražce nahoru (s baré nebo bez).

Hlavní mollové akordy

Při hraní se někdy dá, ale většinou nedá vystačit jen se třemi akordy. Přidáme tři mollové a bude to mnohem lepší. Brzo zjistíte, že mollové akordy znějí trochu jinak.

A moll

A moll
A moll je velmi snadný akord. Malíček se nepoužívá. Dejte si pozor na to, abyste nejtenčí strunu netlumili.
A moll je podobný akordu C dur, dá se snadno přehazovat. Též příbuzně znějí. A moll se obvykle vyskytuje ve všech písních, kde C dur (a naopak).
A moll se zapisuje různými způsoby: nejčastěji Ami. Nebo taky A- , nebo taky prostě A moll. Podobně se zapisují všechny mollové akordy.

E moll

E moll
Snad nejsnazší akord vůbec. Ale pozor: ukazováček se nepoužívá!!! (Zůstává v záloze pro E dur.)
E moll je příbuzný G duru.

H moll

H moll
Relativně velmi těžký akord používá baré hmat. Ten se drží ukazováčkem přes všechny struny. Zpočátku vám tento akord jistě nepůjde, leč je potřebný pro hraní v G dur tónině. Naštěstí není tak častý, můžete ho ve studiu přeskočit.
Držení se dá i zjednodušit, když se akord bude brnkat jenom přes čtyři tenké struny. Pak není třeba hrát baré.
H moll je příbuzný s akordem D dur.

Rekapitulace tóniny G dur

Píseň v G dur obvykle začíná akordem G dur nebo E moll. Pak se v písni střídá většinou jen těch šest zatím popsaných akordů (G dur, C dur, D dur, E moll, A moll, H moll).

Tónina C dur

Každá píseň se dá hrát ve dvanácti různých tóninách. Tóninu si prostě při hraní můžete zvolit. Kromě G dur tóniny je pro kytaristy snadná také tónina C dur. Píseň začíná obvykle na C nebo A moll. Tónina obsahuje akordy C, G, F, A moll, E moll a D moll.
Výhodou C duru oproti G duru je absence těžkého akordu H moll, naopak se tu ale objevuje obtížnější F dur.

F dur

F dur s palcem
F dur se dá hrát dvěma způsoby: pomocí baré a bez baré.
Pro začátek doporučuji hrát F dur bez baré: ukazováček pak drží dvě struny. To je těžší, ale jde to. Malíček se může použít vedle prsteníčku. Nejtlustší struna se nebrnká (nebo třeba já ji držím palcem).

Držení baré

F dur baré
Začátečníkům dělávají baré hmaty problém, obzvlášť na starých kytarách s tvrdými strunami. Ne každý má ruku jako svěrák, takže to chce trochu cviku. Ukazováček by totiž měl držet všechny struny, aby zněly na prvním pražci.
Pokud se naučíte hrát F dur pomocí baré, má to jednu zásadní výhodu: posouváním tohoto hmatu nahoru do různých poloh se najednou naučíte hrát zhruba deset variantních durových akordů. Například posunutím F-baré hmatu do třetí polohy můžete hrát akord G dur.

D moll

D moll
Velmi snadný akord. Malíček se nepoužívá. Nejtlustší struna se nebrnká.
Všimněte si, že držení akordu D moll je velmi podobné akordu A moll, akorát prsteníček je vysunutý na třetí pražec. Další podobný akord je D dur, ale při přehazování se musí všechny prsty přeskupit.
D moll je příbuzný s akordem F dur.

Septakordy = sedmičky

D 7

G 7

Další časté akordy

Fis moll

Značka F#mi

H dur

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Ro(ck)mantic Vampire Ro(ck)mantic Vampire | Web | 20. února 2009 v 20:25 | Reagovat

Jee super =) tohle už zvládám =D

2 Ro(ck)mantic Vampire Ro(ck)mantic Vampire | Web | 20. února 2009 v 20:25 | Reagovat

Počkej...nezměnil jsi náhodou písmo? =D

3 Keeper Keeper | Web | 21. února 2009 v 7:31 | Reagovat

Ro(ck)mantic Vampire: doobry :) ja se to dnes budu tak light ucit =D pismo jsem nezmenil, ale zmensil.. prislo mi ze je zbytecne velke

4 Havvah Havvah | E-mail | 21. února 2009 v 10:01 | Reagovat

Tak proto ses mě ptal na ty knížky... Odkdy se chceš ty učit na kytaru?

*,*

5 Havvah Havvah | E-mail | 21. února 2009 v 10:16 | Reagovat

No, ale jakože, jak jsem to tak projela, ten "návod", zdá se mi to prakticky na nic... Na kytaru se pomocí nějakých takových příruček moc nenaučíš.. Nejlepší je to zkoušet, seznámit se s tou kytarou, zjistit co to umí a podobně... Na co příjdeš sám, to si zapamatuješ  nejlépe... ;)

Jo a rvát tam palec je taky blbost!!! Vím, že jsem proti pražákům zaujatá, ale dělají to prý hlavně oni a je to kravina..!

géčko (G dur) se normálně drží čtyřmi ostatními prsty... Palec je ti tam na ho-no...

A učit se v začátcích barečka je taky kravina...

No, ale nebudu ti do toho raději moc kecat, ještě dostanu, že se pletu do něčeho, do čeho se plést nemám.. Ale chtěla jsem jen pomoc, poradit...

Měj se a hodně zdaru...

*,*

6 Keeper Keeper | Web | 21. února 2009 v 10:37 | Reagovat

Havvah: od kdy? ode dneska.. psal jsem to nad tebou. :)

seznamit se s tou kytarou, tak to je jasne.. zjistit co umi? tak ja bych rek ze na kazdou kytaru zahraju to co se zahrat ma. a myslim ze radis blbost, protoze zkouset si brnkat, aniz bych vedel jak jsou jednotlive tony, to je trochu blbost ne? to s tim palcem a prazakama me pobavilo =D jinak ale diky za tu pripominku s tim geckem, vyzkousim vsechno =D hodne zdaru prat nemusis, protoze to s tou kytarou zas az tak prehanet nebudu :) uvidi se, papa

7 Havvah Havvah | E-mail | 21. února 2009 v 12:06 | Reagovat

Tak jakože zkus se podívat na profesionály jak hrajou,  že nepoužívají ten palec, no...

A jakoež, ano, každá hraje prakticky stejně, ale jde tam taky o to, co zahraješ ty.. ;)

Právě tím jak to budeš zkoušet se dostaneš k tomu, že objevíš, kde jsou které tóny... A jakože... Je k tomu celkem dobré alespon trochu zvládat stupnice a vědět, kde je na té kytaře najdeš,..

8 Keeper Keeper | Web | 21. února 2009 v 16:11 | Reagovat

no dyt rikam, co zahraju ja.. takze se musim naucit vsechny ty tony a tak.. nejen ja =D tady nejde jen tak o me, ja si to jen tak zkousim. =) tim ze zkousim objevuju ruzne tony, to jo, jenze jde o to, ze clovek nevi co zahral za ton a tak. proste ja nevim o co ti jde, ale pokud clovek nebude mit zadnou ucebnici, zadnou pomucku a bude jen zkouset, jak tu pises ty, tak myslim ze se moc daleko nedostane.. nebo chces rict ze ty jsi zahrala ton a mas takovy hudebni sluch ze jsi poznala co jsi zahrala? =D nevim o co ti zas jde jako =) jestli se dokazes naucit noty a vsechno bez knizky a pomucek ruznych, tak klobouk dolu, ty jsi asi zazracne dite =)

9 100% Cocotte 100% Cocotte | Web | 21. února 2009 v 17:16 | Reagovat

Jestli to v tom článku vyznělo blbě, ona s ním hodí jen proto, aby se před náma ´vytáhla, necejtí k němu nic... A von k ní nejspíš taky ne. A Zellera mám ráda trochu jinak než ty Hauberta, pokud to chápu dobře...

A k tomuhle článku: Potřebovala bych se naučit na električku, ale nějak ne a ne si sehnat tu dobrou... A na obyč. kytaru už mne nebaví hrát... :/

10 Havvah Havvah | E-mail | 21. února 2009 v 17:22 | Reagovat

Keeper: Nepochopil...

*,*

11 Keeper Keeper | Web | 22. února 2009 v 8:17 | Reagovat

100% Cocotte: bry, jako neznam, takze nevim, proste me to jen nedalo a napsal jsem k tomu :) s elektrickou kytarou ti neporadim, protoze se v tom nevyznam :)

Havvah: mozne to je, ale beres to asi moc vazne to moje hrani =D jen si zkousim, nic vic.. nejake hlubsi umysly v tom nejsou

12 Havvah Havvah | E-mail | 22. února 2009 v 9:18 | Reagovat

Keeper: Moc vážně? To bych si nedovolila.. =)

A jak si představuješ hlubší úmysly ne hře na kytaru? xD

Jinak.. Jen jsem se snažila pomoc... ;) =)

Nic špatného v tom nehledej...

*,*

13 Keeper Keeper | Web | 22. února 2009 v 20:38 | Reagovat

Havvah: jo v poho.. ze v tom nejsou hlubsi umysly, znamena ze si budu obcas jen tak brnkat a zkouset.. za pomoc teda dik, papa

14 Cocotte Cocotte | Web | 24. února 2009 v 22:21 | Reagovat

Díky za ohodnocení.. Co se týče muziky aj blogu, uvítám dycky jakoukoliv radu nebo připomínku.. Svou hudbu nikomu nenutím (až na vyjímky :D nvm jestli je ze Zello-posedlosti okolí zrovna nadšený ale to jejich básnění o Zacu Efronovi.. Bez komentáře..)

15 Keeper Keeper | Web | 26. února 2009 v 21:41 | Reagovat

Cocotte: neni zac :) vim ze mas rada ty cocotte minute (nevim jestli to mam dobre) :D ale treba i na to bych se rad podival a nic moc jsem se o nich nedozvedel, nevim :) neco o tom zellerovi treba, nebo nake tve oblibene videoklipy, nebo songy proste :)

16 100% Cocotte 100% Cocotte | Web | 28. února 2009 v 18:08 | Reagovat

O Zellerovi bych klidně psala slohofku, klidně bych o nich udělala jednu rubriku ale zejména některým lidem navštěvující můj blog by přehráblo z té Zellercocománie. A s tím článkem (Nejzajímavější, co jsi kdy četl)... To víš, nápaditostí mám dycky dost :D :D xD

17 Anett"ka" Anett"ka" | Web | 28. února 2009 v 18:29 | Reagovat

strašně ráda se na někoho dívám, když hraje... :)

18 Keeper Keeper | Web | 1. března 2009 v 0:24 | Reagovat

100% Cocotte: no dyt dobry, jen jsem psal ze kdyz je mas rada tak jsi o nich mohla psat vic :)

Anett"ka": to verim no, ale na me hezkej pohled nebyl ani nahodou=D budu zkouset jen tak nekdy o vikendech, kdyz to pujde :)

19 PalačinQa PalačinQa | Web | 1. března 2009 v 18:28 | Reagovat

oh..jak sem ráda že sem nakonec na tu kytrau nepřihlásila :D:D

20 Keeper Keeper | Web | 1. března 2009 v 19:39 | Reagovat

PalačinQa: samostudium je lepsi =P ale tak ja nechci byt zadny druhy alexi laiho, staci mi to, ze me to bavi =)

21 PalačinQa PalačinQa | Web | 5. března 2009 v 20:38 | Reagovat

css samouka jo? to by dopadlo :d by mě sousedi s velikou radostí vyhodily te čtvrtýho patra..radši zustanu jenom u tužky :D:D

22 Keeper Keeper | Web | 5. března 2009 v 21:55 | Reagovat

PalačinQa: dyt na normal akustiku se nehraje zas az tak hlasite, pres den myslim ze bez problemu a kdyz tak vecer po desate uz hrat nebudes no =D

23 Dawe Dawe | 29. dubna 2010 v 21:52 | Reagovat

Hele jako nwm proč to tu kritizujete. Na kytaru hraju 14 dni a umim 18 akordu VCETNE BARECEK! Takze nwm proc by se jejich vyuka mela vynechavat. Stejne vsechny moderni pisnicky se hrajou posouvanim 1 bare akordu!!! takze ta s prominutim KR..A co psala ten koment je bekne blba a nerozumi nicemu. Tyhle stranky sou nejlepsi ktery sem videl k 1. nauceni akordu.

24 Keeper Keeper | E-mail | 2. května 2010 v 2:02 | Reagovat

Dawe: diky za objektivni prispevek, myslim ze mas pravdu.. a co se tyce stranek, tak jsem se snazil aby to pomohlo vsem naprostym zacatecnikum, tak jako me :)

25 Jir.i.k Jir.i.k | 4. května 2010 v 21:17 | Reagovat

To Havvah: ještě připomínka k tvému komentáři. Souhlasím s tebou že bary bych doporučil až pokročilejším hráčům

Na druhou stranu s tebou nemůžu souhlasit s těma příručkama. Jasně, z knížky se hrát nenaučíš, ale je dobrý si přečíst jak určitý akordy správně držet.

Člověk to může zkoušet sám, ale pak se naučí akord po svym...jo ze zacatkumu to pujde, ale pak chce hrat lepší a zdokonalit se a zjistí že jeho držení akordu se mu vůbec nehodí, protože je prostě špatné a to se pak těžko přeučuje

26 kola kola | 17. února 2012 v 18:26 | Reagovat

Ja sem se zatyden naucila hrat!!!

27 Soukromé kytarové lekce Marek Kunta Soukromé kytarové lekce Marek Kunta | E-mail | Web | 29. prosince 2013 v 19:16 | Reagovat

Chcete se zdokonalit ve hře na kytaru? Zdá se Vám, že jste jako samouk zůstal stát na místě a dál se neposouváte? Nabízím Vám profesionální systematickou výuku klasické hry na kytaru a základů hudební teorie. Mám praxi s výukou dětí i dospělých, od úplných začátků až po velmi pokročilé. Vyučuji velkou škálu zajímavých a především skvěle znějících kytarových technik. Pokud na kytaru teprve začínáte, rád Vám pomůžu i s její koupí. Více informací najdete na mém webu http://marek-kunta.webnode.cz

28 terez terez | 27. června 2014 v 21:07 | Reagovat

ahoj, poradil by mi nekdo prosim, je mozne pouzit tenhle kapodastr i na elektrickou kytaru? diky moc! http://kytary.cz/dunlop-84fn/HN144861/

29 Katka2 Katka2 | 18. listopadu 2015 v 21:55 | Reagovat

Diky za ty je to super :) Právě zkouším první pokusy s mou novou gilmour z audioworks :) Jsem ráda, že si nemusím kupovat obyčejné noty, ale že se mohu učit z blogů, to je jaké bombastické :) Ještě mě tak napadá, myslíte si, že se stačí učit z blogů a ze stránek, nebo je potřebný nějaký učitel? Neboť pár akordů, co jsem zkoušela mi jdou docela v pohodě, jako ještě nemám ten cit ale věřím tomu, že se budu zlepšovat.

30 Edy Edy | 21. ledna 2016 v 18:04 | Reagovat

Nebýt mých nešikovných prstů, které se trošku třesou, tak bych se to naučila už i dříve;) Koupila jsem si takovou krásnou gitarku: http://www.audioworks.cz/western/48615-gilmour-robust-bk-akusticka-kytara.html?search_query=gilmour&results=12 z mé první výplaty :) To je naprosto luxus koupit si něco za své penízky těžce vydělané :) Už jsem si i zajednala vyučujícího na soukromé hodiny, ale řekla jsem si, že zkusit můžu i sama, dokud začneme naše společné hodiny :) A všimla jsem si, že několik blogy se zabývají hrou na kytaru, některé mají více obrázků jiné méně ale obrázky to jednoznačně vyhrávají :)

31 cialis cialis | E-mail | Web | 4. srpna 2016 v 15:30 | Reagovat

Hey there! Do you know if they make any plugins to help with Search Engine Optimization? I'm trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I'm not seeing very good results. If you know of any please share. Thank you!

32 Smithb262 Smithb262 | E-mail | Web | 27. října 2016 v 11:54 | Reagovat

Really enjoyed reading ur blog. dcfdgbgkeacacgeb

33 MaikelV MaikelV | E-mail | 17. ledna 2017 v 8:48 | Reagovat

I found this page on 12th place in google's search results. You need some search engine optimization. Many webmasters think that seo is dead in 2017, but it is not true. There is sneaky method to reach google's top 5 that not many people know. Simply search for:  pandatsor's tools

34 Augustfex Augustfex | E-mail | Web | 16. února 2017 v 4:06 | Reagovat

best cheap android tablet  <a href=http://rivotril.bloggo.nu/>kjope rivotril oslo</a>  tablet computer with keyboard

35 Veselé kurzy Veselé kurzy | E-mail | Web | 13. listopadu 2017 v 14:52 | Reagovat

To jsem přesně potřebovala vědět. Děkuji za užitečné informace :-)

36 MiltozMep MiltozMep | E-mail | 9. května 2018 v 1:50 | Reagovat

canadian viagra online
http://glviagragtr.com -   cheap genuine viagra online trusted uk
<a href="http://glviagragtr.com"></a> - viagra and alcohol side effects views
viagra 20 mg 12 table replies